Jumat, 04 Juli 2014

RPP 2013




RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
KELAS VIII SEMESTER GANJIL


Disusun Oleh :
Nama         : Paskagitaning Darmastuti
NIM           : 2601411024
Rombel      : 01
Prodi          : Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa







FAKULTAS BAHASA DAN SENI
UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG
2014




RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
(RPP)

NamaSekolah              :  SMP
Kelas/Semester            :  VIII/Ganjil
Mata Pelajaran            :  Bahasa Jawa
Topik                           : Ceriita Legenda
Alokasi Waktu            :  2 x pertemuan (4 jam)


A.    Kompetensi Inti
1.      Menerima,menjalankan, dan menghargai ajaran agama yang dianut
2.      Menunjukkan perilaku jujur, disiplin, tanggung jawab, santun, peduli, dan percaya diri dalam berinteraksi dengan keluarga, teman, guru, dan tetangganya
3.      Memahami pengetahuan faktual dengan cara mengamati dan menanya berdasarkan rasa ingin tahu tentang dirinya, makhluk ciptaanTuhan dan kegiatannya, dan benda-benda yang dijumpainya di rumah, di sekolah, dan tempat bermain
4.      Menyajikan pengetahuan factual dalam bahasa yang jelas, sistematis dan logis, dalam karya yang estetis, dalam gerakan yang mencerminkan anak sehat, dan dalam tindakan yang mencermikan perilaku anak beriman dan berakhlak mulia.

B.     Kompetensi Dasar dan Indikator
Kompetensi Dasar
Indikator
1.1  Menerima anugerah Tuhan Yang Maha Esa berupa bahasa Jawa sebagai bahasa Ibu yang mendukung bahasa Indonesia sebagai bahasa persatuan dan kesatuan bangsa
1.2   Menerima anugerah tuhan berupa bahasa Jawa dengan memanfaatkannya sebgai sarana komunikasi/ bahas pergaulan etnik.
1.1.1 Terbiasa berdoa kepada Tuhan Maha Esa sebelum peserta didik melaksanakan pembelajaran teks cerita legenda


1.1.2 Menghargai dan mensyukuri keberadaan bahasa Jawa sebagai sarana mempelajari teks cerita legenda
2.1       Menghargai dan menghayati perilaku jujur, disiplin, tanggung jawab, peduli (toleransi, gotong royong), santun, percaya diri dalam menyampaikan informasi atau menanggapi berbagai hal/keperluan sesuai dengan tata krama Jawa
2.2       Menunjukkan perilaku berbahasa yang santun yang ditunjukkan dengan ketepatan penggunaan ragam bahasa (unggah-ungguh basa).
2.3       Menunjukkan perilaku tindakan, dan perbuatan yang mencerminkan kepribadian Jawa.

2.1.1 Terbiasa membantu teman sejawat dalam memecahkan masalah.

2.1.2 Terbiasa menyampaikan pendapat dalam  pemecahan masalah dengan santun

2.1.3 Terbiasa menggunakan kata-kata yang tidak menyinggung perasaan orang lain.

2.1.4 Mengikuti kegiatan diskusi dengan disiplin

2.1.5 Terbiasa bersikap jujur dalam berkarya


3.1       Memahami isi teks cerita legenda
3.1.1        Mendengarkan wacana dengaran cerita legenda
3.1.2        Mengartikan kata-kata yang dianggap sukar
3.1.3        Menjawab pertanyaan dalam ragam krama
3.1.4        Mendiskusikan isi legenda
3.1.5        Mengungkapkan nilai-nilai luhur yang terdapat dalam legenda secara tertulis
4.1 Menceritakan kembali cerita legenda
4.1.1 Membaca pemahaman teks legenda
4.1.2 Mendiskusikan arti kata-kata yang dianggap sulit dalam  teks legenda
4.1.3Menjawab pertanyaan bacaan dengan ragam krama
4.1.4Menuliskan pokok-pokok isi bacaan teks legenda
4.1.5 Menceritakan kembali teks legenda secara lisan dalam  ragam  krama
                                                       

C.    Tujuan Pembelajaran
1.         Selama dan setelah proses pembelajaran siswa memilki sikap khusuk dalam berdoa
2.         Selama dan setelah proses pembelajaran siswa memiliki sikap perilaku jujur, disiplin tanggung jawab, santun, peduli, dan percaya diri dalam berinteraksi dengan keluarga , teman, guru, dan tetangga
3.         Setelah mendengarkan siswa dapat memahami isi, memperagakan tokoh dongeng dalam bahasa Jawa, membaca dongeng dengan lafal dan intonasi yang benar, dan menulis ringkasan dongeng dengan bahasa yang santun dan ejaan yang benar
D.    Materi Pembelajaran
1.      Pengertian Legenda
2.      Unsur Instrinsik Legenda
3.      Teks dengaran legenda “Timun Emas”

E.     Strategi/Metode/Pendekatan Pembelajaran
Pendekatan Saintifik
Metode ilmiah, pemodelan, tanya jawab, diskusi, bermain peran, penugasan, dan analisis kesalahan berbahasa


E.  Media Pembelajaran
Media    : Slide gambar, video cerita legenda Timun Emas
Alat        : LCD, laptop, speaker
Sumber  : internet dan buku referensi lainnya.

F.   Sumber Belajar
Endang dan Esti.  2013.  Bahan  Ajar  Bahasa  Jawa  SD Berbasis Folklore Lisan.   Semarang: FBS Unnes
F.     Kegiatan Pembelajaran
Pertemuanpertama (2X40menit)
KEGIATAN
DESKRIPSI KEGIATAN
ALOKASI WAKTU
Metode/ Teknik
Pendahuluan
KegiatanAwal
- Peserta didik mengucapkan salam kepada guru
- Salah satu peserta didik membaca teks doa dalam bahasa Jawa, siwa lain menirukan (ucapan syukur atas berkah yang diberikan-Nya)
- Peserta didik dan guru bertanya jawab tentang dongeng yang pernah didengarkan. Misalnya, Sapa sing wis tau ngrungokke legenda? Ana ing endi? Legenda apa? Pitutur apa kang ana ing legenda mau?, dan sebagainya.
- Peserta didik menperhatikan penjelasan guru tentang tujuan pembelajaran
5 menit
Apersepsi





Ceramah
Inti















KegiatanInti
Mengamati:
Peserta didik mendengarkan wacana dengaran cerita legenda.
30menit














Modeling





Tanya Jawab



Diskusi



Penugasan



Presentasi

Menanya:
Peserta didik bertanya jawab tentang kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat wacana dengaran cerita legenda


Mengumpulkan Informasi:
Peserta didik berdiskusi tentang pokok-pokok isi legenda.
Mengasosiasi:
Peserta didik berlatih menuliskan pokok-pokok isi legenda yang didengarkan
Mengkomunikasikan
Peserta didik mengungkapkan isi legenda yang didengarkan secara tertulis
Penutup
KegiatanAkhir
1.         Peserta didik dan guru menyimpulkan pembelajaran dari segi keterampilan mendengarkandan berbicara.
2.         Peserta didik dan guru melakukan kegiatan refleksi.
3.         Peserta didik mengucapkan terima kasih kepada guru.
10menit
Refleksi









G.    PENILAIAN
Penilaian Proses
No
Aspek yang Dinilai
Teknik Penilaian
Waktu Penilaian
Instrumen Penilaian
Keterangan
1
2
3
4


Religius
tanggung jawab
 santun
peduli

Pengamatan
Proses
Lembar pengamatan

Sebagai masukan mapel agama dan PPKn
Lembar Pengamatan
Nama Siswa
Religius
Tanggung Jawab
Santun
Peduli

K  C   B  A
K  C   B  A
K  C   B  A
K  C   B  A




















Keterangan
K: Kurang
C: Cukup
B: Baik
A: Amat baik

H.    Pedoman Penskoran
Soal no. 1
Kriteria Penilaian Tes Rumpang
No. Soal
Rentang Skor
Bobot
Skor x bobot
Benar (1)
Salah (0)
1
2
3
4
5


20
20
20
20
20

20
20
20
20
20


100
100
Soal no. 2
Kriteria Penilaian Tes berbicara
No
Aspek Penilaian
Rentang Skor
Bobot
Skor x bobot
1
2
3
4
5
1.
2.
3.
4.
5.
Diksi yang sesuai unggah-ungguh berbahasa
Pelafalan
Intonasi
Ekspresi
Kelancaran





8
6
2
2
2
40
30
10
10
10

Jumlah
20
100

I.       PENILAIAN PROSES DAN HASIL BELAJAR
Indikator Pencapaian Kompetensi
Teknik Penilaian
Bentuk Penilaian
Instrumen
Menjelaskan isi legenda
Tes tertulis
Tes isian singkat

1
Memperagakan tokoh dalam legenda
Tes perbuatan
Bermain peran
2

MATERI TEKS TIMUN EMAS
 TIMUN MAS
Ing pasinaon iki, para siswa kasuwun nyemak sandiwara crita rakyat kanthi irah-irahan Timun Mas. Sawise nyemak, para siswa mangsuli pitakon sing wis cumawis ing lembar pitakonan.

Semaken sandiwara crita rakyat iki kanthi premati!


TIMUN MAS
(Musik 1)
ADEGAN 1
ING SAWIJINING DESA ANA PAK TANI LAN GARWANE SING TANSAH URIP AYEM TENTREM. NANGING KEKARONE DURUNG DIPARINGI PUTRA SANAJAN WIS SANGANG TAUN OMAH-OMAH. PAK TANI LAN BU TANI ORA KANDHEG ANGGONE DONGA MARANG GUSTI KANG MAHA AGUNG, SUPAYA DIPARINGI PUTRA. (Musik 2)
  1.  
Pak Tani
:
Bu, kapan ya awake dhewe duwe anak? Supaya omah iki regeng.
  1.  
Bu Tani
:
Iya Pak. Ibu uga kepingin bisa momong anak. Ketoke awake dhewe ya ora leren anggone donga lan ngupaya. Nanging kok tetep durung diparingi ya.
  1.  
Pak Tani
:
Ya sing sabar wae Bu.
  1.  
Bu Tani
:
Pak, aku krungu pawarta yen ing gunung Siwi kae ana raseksa sekti, sapa ngerti raseksa iku bisa mujudake kekarepane dhewe. Piye yen awake dhewe njajal mrana pak?
  1.  
Pak Tani
:
Sejatine aku ora pati percaya karo bab kaya mangkono. Nanging ya ora ana salahe yen awake dhewe njajal mrana Bu. Ya wis sesuk awake dhewe budhal mrana ya.
ADEGAN 2
DINA CANDHAKE, PAK TANI LAN BU TANI LUNGA MENYANG GUNUNG SIWI.
(Sound effect menyeramkan)
  1.  
Raseksa
:
Ha..ha..ha..apa perlumu mara mrene he manungsa?
  1.  
Pak Tani
:
Kula anu badhe nyuwun pitulungan.
  1.  
Raseksa
:
Pitulungan apa?
  1.  
Pak Tani
:
Kula kepingin gadhah anak, sampun sangang taun anggenipun kula omah-omah nanging ngantos sakmenika dereng dipunparingi.
  1.  
Raseksa
:
Ha..ha..ha..ya aku bakal mujudake pepinginanmu nanging kanthi sarat.
  1.  
Bu Tani
:
Menapa saratipun?
  1.  
Raseksa
:
Yen anakmu lair lanang, openana salawase. Nanging yen anakmu lair wadon, nalika umure wis ngancik pitulas taun kudu mbokwenehna aku.
  1.  
Bu Tani
:
Menapa wonten sarat sanesipun kejawi menika?
  1.  
Raseksa
:
Gelem apa ora? Yen ora lungaa saka kene!
  1.  
Bu Tani
:
Eng... Nggih... sampun, kula sarujuk.
  1.  
Raseksa
:
  
  1.  
Pak Tani
:
Nggih matur nuwun.
(Musik 3)
ADEGAN 3
PAK TANI LAN BU TANI NINDAKAKE APA SING DIKANDHAKAKE DENING RASEKSA SEKTI. WIJI TIMUN IKU DITANDUR ING LATAR OMAHE, SAYA SUWE WIJI TIMUN IKU UWOH. NANGING WOHE TIMUN SEJE KARO TIMUN PADATAN AMARGA WIJI TIMUN IKU UWOH DADI TIMUN MAS.
  1.  
Bu Tani
:
Pak pak, iki kok timune seje karo timun biasane.
  1.  
Pak Tani
:
Seje piye Bu?
  1.  
Bu Tani
:
Iki lho dipirsani. Rupane kuning kaya emas.
  1.  
Pak Tani
:
Iya Bu, gek gedhe banget Bu.
  1.  
Bu Tani
:
Jajal dibuka Pak.
  1.  
Pak Tani
:
Ya sek. PAK TANI BANJUR MBUKA TIMUN IKU
  1.  
Bu Tani
:
Elah dalah. Bayi Pak!
  1.  
Pak Tani
:
Iya Bu. Ayune! Piye yen dijenengi Timun Mas?
  1.  
Bu Tani
:
Iya Pak sarujuk. Ya wis ayo ndang digawa mlebu.



(Musik 4)
ADEGAN 4
PITULAS TAUN SAWISE. SOUND EFFECT
TIMUN MAS NGANCIK DHIWASA. DHEWEKE DADI KENYA KANG SULISTYA ING WARNA LAN LUHUR BEBUDENE.
  1.  
Pak Tani
:
Bu saya suwe anake dhewe kok saya ayu ya.
  1.  
Bu Tani
:
Iya Bu. Dheweke uga dadi bocah sing manut marang wong tuwa.
  1.  
Pak Tani
:
Aku mongkok tenan karo anake dhewe Bu!
  1.  
Bu Tani
:
Semana uga aku Pak. Nanging Pak, aku dadi kelingan janjine awake dhewe marang raseksa ing Gunung Siwi kae.
  1.  
Pak Tani
:
Iya Bu. Aku uga bingung. Aku ora lila yen anake dhewe dipangan dening raseksa kae.
ADEGAN 5
DUMADAKAN RASEKSA SAKA GUNUNG SIWI TEKA.
  1.  
Raseksa
:
Ha..ha..ha.. He manungsa metua! Wis pitulas taun aku ngenteni saiki tak tagih janjimu. Ha..ha..ha
  1.  
Bu Tani
:
SAKA NJERO OMAH BU TANI TANSAH KEWEDEN. Piye Pak? Raseksa iku wis teka.
  1.  
Pak Tani
:
Wis Bu aja wedi. Ayo metu diadhepi wong loro.
Ndhuk, mlebua ing njero senthong. PAK TANI LAN BU TANI BANJUR METU NEMONI RASEKSA IKU.
  1.  
Raseksa
:
He manungsa endi anakmu?
  1.  
Bu Tani
:
Pangapunten, kula nyuwun wekdal sedinten malih. Ngenjang panjenengan mriki malih kemawon. Kula janji ngenjang Timun bakal kula pasrahaken.
  1.  
Raseksa
:
Ya, sesuk aku bakal mrene maneh. Nanging aja nganti kowe mblenjani janji. Titenana yen kowe mblenjani janji. Ha..ha..ha (Musik 5)

ADEGAN 6
WENGINE PAK TANI LAN BU TANI NYRITAKAKE LELAKONE MBIYEN BABAGAN ASAL-USULE TIMUN MAS LAN JANJINE PAK TANI LAN BU TANI MARANG RASEKSA SEKTI SAKA GUNUNG SIWI. (Sound effect jangkrik)
  1.  
Timun Mas
:
Kula boten purun ndherek raseksa menika Pak.
  1.  
Pak Tani
:
Iya Ndhuk Bapak lan Ibu uga ora lila kowe dipangan raseksa kae.
  1.  
Timun Mas
:
Lajeng kados pundi Pak Bu?
  1.  
Bu Tani
:
Ndhuk, mau nalika Ibu menyang pasar, Ibu kepethuk karo wong tuwa sing mangerteni kahanane awake dhewe. Ibu ya ora ngerti saka ngendi dununge. Nanging wong tuwa mau maringi wiji timun, dom, lan trasi iki.
  1.  
Timun Mas
:
Menika kangge menapa Bu?
  1.  
Bu Tani
:
Balangna siji mbaka siji barang-barang iki nalika raseksa iku ngoyak awakmu.
  1.  
Pak Tani
:
Iya Ndhuk, sesuk esuk kowe kudu lunga saka kene kanthi nggawa tetelu barang iki. 
  1.  
Timun Mas
:
Nggih Pak.
  1.  
Pak Tani
:
Ya wis saiki mrana ndang turu. (Musik 6)
ADEGAN 7
ESUK UMUN-UMUN SADURUNGE RASEKSA TEKA, TIMUN MAS PAMIT KARO BAPAK LAN IBUNE.
ORA LET SUWE, RASEKSA SEKTI TEKA ING OMAHE PAK TANI LAN BU TANI SAPERLU NAGIH JANJI.
  1.  
Raseksa
:
He manungsa aku teka nagih janjimu. Endi anakmu Timun Mas?
  1.  
Pak Tani
:
E nganu Timun...
  1.  
Raseksa
:
Wis ora susah kakehan wuwus. Aku ora bisa nampa alesanmu. Saiki endi Timun Mas? Endi?!
RASEKSA IKU RUMANGSA DIAPUSI KARO PAK TANI LAN BU TANI BANJUR NGOBRAK-ABRIK OMAHE SAPERLU NGGOLEKI TIMUN MAS. NANGING TETEP ORA KETEMU.
AMARGA ORA LILA YEN OMAHE DIOBRAK-ABRIK DENING RASEKSA, TIMUN MAS MARANI OMAHE.(SOUND EFFECT RASEKSA LAN OMAH DIOBRAK-ABRIK)
  1.  
Timun Mas
:
Heh raseksa ! Iki aku Timun Mas. Sing mbok karepke aku. Aja kok-obrak-abrik omahku!
  1.  
Raseksa
:
Ha..Ha..Ha..wis pitulas taun aku ngenteni kowe. Saiki wis wayahe kowe melu aku, kaya janji wong tuwamu marang aku.
  1.  
Timun Mas
:
Emoh ! aku ora bakal melu karo kowe.
  1.  
Raseksa
:
Heh Timun! Wani-wanine kowe ora gelem melu aku! Sing jenenge janji kuwi kudu ditetepi.
TIMUN MAS BANJUR MLAYU TANPA MANGSULI PITAKONAN RASEKSA MAU. NGERTI YEN DIAPUSI TIMUN MAS, RASEKSA BANJUR NGOYAK TIMUN MAS.
  1.  
Raseksa
:
Arep mlayu menyang endi, kowe Timun Mas?!
  1.  
Timun Mas
:
Heh Raseksa ! tampanana wiji timun iki!
  1.  
Raseksa

Lhoh kok akeh banget timun ing kene. Hmmm.. (Sound effect mangan timun kraus kraus) . RASEKSA MANGAN TIMUN NGANTI ORA KELINGAN YEN TIMUN MAS WIS MLAYU ADOH.
Lhoh ning endi Timun Mas? Timun entenana aku...!
RASEKSA BANJUR NGOYAK TIMUN MAS. JANGKAHE RASEKSA IKU AMBA BANGET, MULA SANAJAN TIMUN MAS WIS MLAYU BANTER NANGING RASEKSA IKU GAMPANG ANGGONE NEMOKAKE DHEWEKE.
  1.  
Raseksa
:
Ketemu kowe Timun Mas ! Saiki kowe ora bisa lunga menyang endi-endi! Ha..ha..ha
  1.  
Timun Mas
:
TIMUN MAS GRAGAPAN BANJUR MBALANGAKE DOM MARANG RASEKSA. Heh raseksa elek! Tampanana iki maneh!
  1.  
Raseksa
:
Aaa.. apa iki? Kok nyubles-nyubles awakku. RASEKSA UWET NGUPAYAKAKE METU SAKA WIT-WITAN KANG KEBAK ERI. SAWISE KASIL BISA METU, RASEKSA NGOYAK TIMUN MAS MANEH
  1.  
Timun Mas
:
TIMUN MAS KAGET DENE RASEKSA BISA UWAL SAKA WIT-WITAN KANG KEBAK ERI. DHEWEKE BANJUR MBALANGAKE GAMANE SING PUNGKASAN.
Yen wiji timun lan dom ora mempan ing awakmu. Trasi iki bakal nyirnakake kowe. Tampanana trasi iki!!!
  1.  
Raseksa
:
Aaaaaaaaaaa....
RASEKSA BANJUR KELEM ING LENDHUT SING KAGAWE SAKA TRASI MAU. PUNGKASANE, TIMUN MAS BISA BALI MENYANG OMAHE LAN URIP MULYA KARO KALUWARGANE.

Sawise nyemak sandiwara crita rakyat Timun Mas mau , wangsulana pitakonan-pitakonan sing wis cumawis ing lembar pitakonan lan critakna maneh crita rakyat Timun Mas nganggo basamu dhewe!


Instrumen Penilaian
Teks dengaran legenda “Timun Emas”
Nama               : .....................................................
Kelas               : .....................................................
No.Absen        : .....................................................
A.      Wangsulana kanthi patitis!
1.      Punapa irah-irahanipun carios kalawau?
2.      Wonten pundi papan kadadeyan carios kalawau?
3.      Sinten kemawon paraga wonten ing carios kalawau?
4.      Wong tuwa maringi Bu Tani napa kemawon kagem nylametake Timun Emas?
5.      Punapa piweling ingkang saged kokpethik saking carios wau?
B.       Paragakna crita mau karo kanca-kancamu! Ana sing dadi Timun Emas, ana sing dadi Bapak lan Ibuu Tani, lan sing dadi Raseksa. Nalika maragakake aja lali nggatekake pocapan, unggah-ungguh, lan polatane. Sing ora maragakake nyathet pocapan lan polatane sing salah lan tembung-tembunge sing ora trep karo unggah-ungguh basa.


                                                                                    Semarang, Juni 2014
Kepala Sekolah                                                           Guru Mata Pelajaran Bahasa Jawa


....................................................                                .................................................                    
NIP.                                                                            NIP.


Kelemahan dan kelebihan media  audio dan teks dalam cerita legenda “Timun Emas”.
Kelebihan media audio:
1.    Penggunaan media audio dianggap sebagai bagian pembelajaran yang tidak membosankan.
2.    Media tersebut melatih ketajaman pendengaran peserta didik.
3.    Hasilnya lebih mudah untuk dimengerti peserta didik.
Kelebihan teks:
1.    Dalam hal biaya terjangkau
2.    Mudah digunakan dimana saja
3.    Mudah dicari dan diipergunakan
Kelemahan media audio:
1.    Media audio sudah jarang dilirik pengajar, karena sekang yang menarik adalah media audiovisual.
2.    Setiap sekolah harus mempunyai peralatan yang mendukung untuk menggunakan media tersebut.
Kelemahan teks:
1.      Ketertarikan peserta didik dengan media teks kurang
2.      Cenderung membosankan
3.      Tidak mudah dipahami



Tidak ada komentar:

Posting Komentar